טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים– קווים מנחים

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה מוכרת ושכיחה הקיימת באוכלוסיית העולם ומגיעה בחלק מהמדינות ל-10% מהאוכלוסייה. הפרעת הקשב חוצה גילאים וניתן לראותה מילדים בגיל 5 ועד אוכלוסיית הגיל השלישי. ההפרעה מוכרת גם בשם ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder. התסמינים העיקריים שלה הם קשיי הקשבה לסביבה, היפראקטיביות ופעלתנות יתרה וגם אימפולסיביות. קיימות תופעות לוואי נוספות להפרעה שיחד עם הפרעות הליבה שצוינו מייצרים עבור בעל/ת ההפרעה פערים בלמידה, בעבודה, ביחסים עם הסובבים ועוד.

בעשורים האחרונים נעשתה פריצת דרך בתחום הטיפול בבעיות הקשב והריכוז, משלב האבחון ועד שלב הטיפול. לצד טיפולים תרופתיים פותחו שיטות טיפול ללא צורך בנטילת תרופות, חלק מאותן שיטות הוכחו כמוצלחות ומועילות ומשפרות באופן משמעותי את ההפרעה אצל המטופל/ת.

בעבר, לא הכירו בקיומה של הבעיה, וכל המאפיינים הנלווים אליה כגון תנועתיות יתר, קושי להתרכז ולכן קושי בהכנת שיעורי בית או בקריאה, איחורים מרובים, פיזור דעת וחוסר שימת לב לפרטים – כל אלה יוחסו למאפיינים אישיים ונטיות של הילד, כגון עצלנות, חוסר אכפתיות ואפילו רמת אינטליגנציה נמוכה.

היעדר הטיפול הביא לכך שכיום מסתובבים מבוגרים הסובלים מההפרעה ואשר מעולם לא אובחנו או טופלו. אותם אנשים מבוגרים המתמודדים עם אתגרים תעסוקתיים ועם חיי משפחה וחברה, עלולים לחוות קושי גדול בהרבה בהשוואה לאחרים ולהאשים את עצמם בחוסר יכולת, או בחוסר רצינות.

המאמר הקרוב יעסוק בשיטת טיפול בקשב וריכוז אצל מבוגרים, טיפול בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות אלא באמצעות שיח טיפולי.

סימנים ותסמינים של הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

כאמור, גם מבוגרים סובלים מהפרעות קשב וריכוז. לפעמים הם לא מודעים לכך כלל. קיימים מספר סימפטומים בולטים שיכולים להעיד ולהראות כי אדם מסוים סובל מהפרעת קשב.

  1. חוסר סדר וחוסר ארגון:

אנשים שקשה להם להיות מסודרים במעגלי חיים ששונים שלהם: בבית, במשרד, ברכב (מבולגן תמיד). קשה להם לנהל סדר, גם סדר חומרי (משרד הפוך) וגם סדר ניהולי (לוח זמנים, אנשים וכו'). קושי בניהול עצמי, ניהול זמן, איחור לפגישות, שכחה של משימות ועוד.

  1. קושי בריכוז:

קושי במילוי משימות עד סופם. דעתם של אנשים מבוגרים עם הפרעות קשב מוסחת די בקלות, ולכן, הם יקפצו ממשימה למשימה, יפליגו בדמיון במחשבות בזמן ביצוע משימה מסוימת ויתעלמו מהפרטים הקטנים.

  1. קושי רגשי:

קושי אמיתי בניהול רגשות, בעיקר רגשות קיצוניים כמו כעס או תסכול. אנשים אלו יתקשו לקבל ביקורת אבל יהיו ביקורתיים, לא יעריכו עצמם- תחושת חולשה ואפסיות, חסרי סבלנות וחסרי ביטחון עצמי.

  1. אימפולסיביות:

תגובתיות יתר. אימפולסיביות יכולה להגיע לעצימות של הפרעת התנהגות, אפילו קשה. התנהגות זו גורמת לאדם להגיב טרם המחשבה על הנושא וטרם הבנה של השלכות התגובה. זה בא לידי ביטוי ביציאה למשימות לפני תכנונן, בהפרעה לאחרים לדבר או להתבטא (כולל אנשים קרובים), גסות רוח וכו'.

  1. נטייה לתגמולים קצרים ולגירויים קצרי מועד:

באמצעות החיפוש אחרי תגמולים מהירים וקצרים הם מתעלמים מהקשיים- התמונה הגדולה, שהם החיים עצמם, עולם המקרו. למשל אנשים עם הפרעת קשב וריכוז שחווים משבר בזוגיות יחפשו פעילויות מחוץ לבית לסיפוק מיידי- פעילות ספורטיבית, יציאה מוגברת עם חברים ועוד.

  1. היפראקטיביות או חוסר מנוחה:

אנשים מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז סובלים פחות מהיפראקטיביות מאשר ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. זהו סימפטום יחסית נדיר, שקשה לזיהוי: שעמום, עצבנות קלה שלא תמיד מופגנת החוצה, רצון להתרגש כל הזמן (לצאת לבלות המון), יציאה מרובה מהבית, מדברים הרבה וריבוי פעילויות במקביל.

 טיפול בבעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים

אנשים מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במשך עשרות שנים עלולים לפתח עקב כך תחושות ורגשות קשים של קוצר רוח, חוסר יכולת הכלה, כעס והאשמה עצמית, ביטחון עצמי נמוך, בושה ותחושת חוסר אונים. כל אלה עלולים להחריף עד כדי שקיעה בדיכאון או הימנעות מעשייה ועקב כך – חוסר מיצוי עצמי, החמצה עקבית של הזדמנויות ועיכוב ההתפתחות והצמיחה האישית .

הבשורות הטובות הן, שניתן לבצע טיפול בהפרעת קשב במבוגרים גם אם לא אובחנו או טופלו בילדותם.

בת אל חזן, מטפלת בשיטת שלושת הממדים, מתמחה באבחון ובטיפול בבעיות קשב וריכוז בקרב מבוגרים וגם בקרב ילדים.

טיפול בקשב וריכוז במבוגרים- בשיטת שלושת הממדים

ייחודיותה של השיטה היא ביכולתה לעקור את הבעיה מן השורש ולהביא לריפוי מלא שלה, בניגוד לשיטות רבות אחרות (כולל טיפול תרופתי), המטפלות רק בסימפטומים ולא פותרות את הבעיה עצמה.

טיפול בקשב וריכוז ללא תרופות מהווה כבר מספר עשורים כטיפול מוכח ויעיל. אנשים הנמנעים מטיפולים תרופתיים ימצאו את שיטת שלושת הממדים כשיטה ידידותית, יעילה, משפרת ומביאה הישגים, לא רק בקרב ילדים אלא מהווה שיטת טיפול בהפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים גם כן.

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים- טיפול

שמי בת אל חזן מטפלת בכירה המתמחה בטיפול בקשת רחבה של בעיות ומצוקות.

במסגרת הטיפול ישנם מספר שלבים עיקריים, הראשון יהיה לאבחן את שורשי הבעיה, בשלב השני אני הוליך אתכם/ן בדרך לריפוי מלא שלה, באמצעות עבודה תודעתית.

כל הכלים לריפוי כבר נמצאים בידכם ומה שנותר הוא – לגלות אותם ולעשות בהם שימוש נכון.

הנכם מוזמנים ליצור קשר לתיאום פגישה ראשונית:

בטלפון:   054-244-4457

באימייל:  batel@batelhazan.co.il

בטופס פנייה בעמוד "צור קשר" באתר

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

Table of Contents

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן