טיפול בבעיות קשב וריכוז אצל ילדים- המדריך המלא
הפרעת קשב וריכוז (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית המתבטאת בקושי ממושך ובלתי מוסבר לשלוט בקשב, בריכוז ובהתנהגות אימפולסיבית. ההפרעה מאופיינת בשלושה מרכיבים עיקריים:
- קשיי קשב וריכוז – קושי להתמקד במשימות או בפעילויות לאורך זמן, נטייה להסחות דעת בקלות, שכחנות, וחוסר יכולת להישאר ממוקד במטלות או פעילויות חשובות.
- היפראקטיביות – פעילות יתר מוגזמת או חוסר שקט פיזי, התנהגות בלתי רגועה כמו תנועתיות מוגזמת (בעיקר בילדים), וקושי לשבת בשקט במצבים המצריכים זאת.
- אימפולסיביות – קושי לדחות סיפוקים, נטייה לפעול בצורה חפוזה ללא מחשבה מוקדמת, לדבר ללא הרף, או לקטוע אחרים במהלך השיחה.
להפרעות קשב וריכוז מאפיינים נוספים:
- בקרב מבוגרים, הפרעת קשב וריכוז עשויה להתבטא בדרגות חומרה שונות, ולהשפיע על תחומי חיים רבים, כולל ביצועים אקדמיים, תעסוקה, מערכות יחסים, וחיי יום-יום.
- היא נחשבת להפרעה כרונית המתחילה לרוב בילדות, אך יכולה להימשך גם בבגרות. לעיתים ההיפראקטיביות פוחתת עם הגיל, אך בעיות הקשב והאימפולסיביות עשויות להימשך.
- האבחון מתבצע על ידי אנשי מקצוע מוסמכים כמו רופאים, פסיכולוגים או נוירולוגים, בהתבסס על תסמינים והתנהגויות נצפות לאורך זמן, בשילוב עם מידע שנמסר מהסביבה הקרובה של האדם. יחד עם זאת, הטיפול בהפרעות קשב יכול להתבצע גם באמצעות מטפלים מגישות שונות וללא התערבות של טיפולים תרופתיים.
סוגי ההפרעות:
ההפרעה מתחלקת לשלושה סוגים עיקריים:
- ADHD – סוג קשב וריכוז בעיקר (Inattentive Type): בעיקר קושי בקשב וריכוז ללא תסמינים של היפראקטיביות.
- ADHD – סוג היפראקטיבי-אימפולסיבי (Hyperactive-Impulsive Type): בעיקר היפראקטיביות ואימפולסיביות ללא קשיי ריכוז משמעותיים.
- ADHD – סוג משולב (Combined Type): שילוב של קשיי ריכוז והיפראקטיביות-אימפולסיביות.
הבדל בין מבוגרים וילדים:
ההבדל בהפרעות הקשב בין ילדים למבוגרים, הן מבחינת התסמינים והן מבחינת הטיפול, הוא משמעותי מכיוון שההפרעה עשויה להתבטא באופן שונה בשלבים השונים של החיים. נתחיל מההבדלים בתסמינים, ולאחר מכן נעבור להבדלים בטיפול המומלץ.
תסמינים:
ילדים:
- היפראקטיביות: אצל ילדים, תסמיני היפראקטיביות הם בולטים יותר, כולל תנועתיות בלתי פוסקת, קושי לשבת במקום אחד, רצון לקום באמצע השיעור, דיבור ללא הפסקה, והתפרצויות רגשיות.
- אימפולסיביות: ילדים רבים עם ADHD נוטים לפעול באופן חפוז ללא חשיבה מוקדמת, כגון לדבר לפני שהמורה שואל, לקטוע חברים במשחקים, או לקבל החלטות מבלי לחשוב על התוצאות.
- קשיי ריכוז: ילדים עם ADHD מתקשים להתמקד במשימות לאורך זמן, כמו לימודים או שיעורי בית. הם עלולים להיראות כאילו הם "חולמים" במהלך השיעור, מתקשים להשלים מטלות ונוטים לשכוח דברים חשובים.
מבוגרים:
- חוסר שקט פנימי: בעוד שבילדים ניתן לראות היפראקטיביות פיזית, אצל מבוגרים, תסמין זה יכול לבוא לידי ביטוי יותר בתחושת מתח וחוסר שקט פנימי. הם עשויים לחוש "דריכות" מתמשכת, אך לאו דווקא להראות תנועתיות פיזית בולטת.
- קשיים בניהול זמן ובתפקוד יומיומי: למבוגרים עם ADHD יש קושי בארגון, תכנון משימות, עמידה בלוחות זמנים, והשלמת פרויקטים. הקושי לנהל חיים מקצועיים או אישיים בצורה מסודרת הוא תסמין מרכזי.
- בעיות במערכות יחסים: מבוגרים עם ADHD עשויים לחוות בעיות במערכות יחסים בשל נטייה לאימפולסיביות רגשית, קושי להקשיב לאחרים, ושכחת פרטים חשובים.
- הפרעה בתפקוד המקצועי: מבוגרים רבים עם ADHD מתקשים להתרכז בעבודה, לנהל פרויקטים, ולהשלים משימות, מה שיכול להוביל לקשיים מקצועיים ואפילו לאובדן משרות.
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים:
ברפואה הקונסרבטיבית יש נטייה לבחור כטיפול ראשוני את הטיפול התרופתי, טיפול תרופתי (כגון ריטלין או קונצרטה) נפוץ מאוד לטיפול ב-ADHD אצל ילדים, והוא עוזר בהפחתת תסמינים של היפראקטיביות, קשיי ריכוז ואימפולסיביות. הטיפול התרופתי הוא לרוב הבחירה הראשונה של הרופאים או הפסיכיאטרים, בעיקר במקרים שבהם יש קשיים בלימודים או בחיים החברתיים. צריך לזכור שלטיפול התרופתי יש מחירים ותופעות לוואי: תלות והתרגלות, השפעות זמניות, פיתוח חרדות, פגיעה בסטיגמה חברתית- בעיקר בקרב ילדים, הימנעות מטיפול בגורמים ההתנהגותיים החשובים, .
במקרים רבים, ובעיקר בשני העשורים האחרונים יש מגמה לבחור בטיפול התנהגותי: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) מתמקד בהקניית כלים לניהול התנהגות, כמו שיפור כישורי פתרון בעיות, ניהול זמן ותכנון. בנוסף, לעיתים מועברים הדרכות להורים כדי לסייע להם להתמודד עם האתגרים היומיומיים.
אחת מאותן שיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים בהקשר הלימודי היא תמיכה לימודית: ילדים עם ADHD יכולים לקבל סיוע במסגרת החינוכית, כמו תכניות הוראה מותאמות אישית, הארכת זמן במבחנים, וסיוע במיומנויות לימוד.
בזמן שהתסמינים של ADHD בילדים נוטים להתבטא בצורה פיזית ומוחשית יותר כמו היפראקטיביות ואימפולסיביות, אצל מבוגרים התסמינים עשויים להיות פנימיים יותר ולכלול קשיים בניהול הזמן וההתארגנות. מבחינת הטיפול, בעוד שילדים מקבלים יותר תמיכה חינוכית, למבוגרים נדרשות כלים להתמודד עם חיי העבודה והמשפחה.
איך לשפר קשב וריכוז אצל ילדים– שיטת שלושת הממדים
שיטת שלושת הממדים (או בשמה המקורי: שיטת "D Therapy3") היא גישה טיפולית להפרעות קשב וריכוז (ADHD) המתמקדת בשלושה ממדים עיקריים בחייו של האדם על מנת לסייע לו להתמודד עם ההפרעה בצורה מקיפה. מטרת השיטה היא לטפל בהפרעת הקשב והריכוז בצורה הוליסטית, כלומר לא רק בתסמינים הפיזיים או הרגשיים, אלא גם בכל ההיבטים המעשיים של חיי היום-יום.
שלושת הממדים בשיטה:
הממד המנטלי:
הממד המנטלי מתייחס להיבטים הקוגניטיביים, החשיבתיים וההבנתיים של הילד. הוא כולל את הדרך בה הילד תופס את המציאות, מפרש מצבים ומבין את העולם סביבו. בממד זה מתמקדים במחשבות, באמונות ובדפוסי החשיבה של הילד וכן בכושר ההסקה והזיכרון שלו.
הממד המנטלי נוגע גם ביכולת של הילד להבין ולהביע את רגשותיו בצורה מילולית ומובנית, כמו גם לזהות ולפרש רגשות של אחרים. זהו תהליך שמקנה לילד כלים לפתח מודעות עצמית ובסיס ליכולות רגשיות וחברתיות. הממד המנטלי חשוב משום שהוא עוזר לילד לפתח שליטה טובה יותר על התגובות והפעולות שלו, מסייע בבניית כישורי פתרון בעיות ומקדם את יכולתו להבין ולהשתמש במושגים מופשטים.
בטיפול רגשי, המטרה בממד המנטלי היא לחזק את התובנות והיכולות הקוגניטיביות של הילד, לסייע לו לפתח חשיבה חיובית ומודעת, ולהעשיר את דרכי ההתמודדות שלו עם אתגרים רגשיים וחברתיים.
הממד הרגשי:
הממד הרגשי מתייחס לתחום הרגשי והנפשי של המטופל. טיפול בממד זה כולל עבודה על רגשות כמו לחץ, חרדה, תסכול, ותפיסת העצמי. הוא מתמקד בהבנת ההשפעה של הפרעת הקשב והריכוז על הדימוי העצמי, פיתוח תחושת מסוגלות, ובניית יכולות התמודדות עם הקשיים היומיומיים הנובעים מההפרעה.
הממד התחושתי
הממד התחושתי מתמקד בהתמודדות עם תגובות חושיות ורגישויות שעשויות להשפיע על הקשב, הריכוז וההתנהגות של הילד. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) נוטים פעמים רבות להיות בעלי תגובתיות תחושתית מוגברת או מופחתת, שיכולה לבוא לידי ביטוי בקושי לשאת רעשים, מגע, או תחושות חזותיות מסוימות. תגובות אלה עשויות להסיח את דעתו של הילד או לגרום לו לתחושות אי נוחות שעלולות להוביל לאי שקט ולחוסר ריכוז.
הממד התחושתי כולל התמקדות במודעות לתחושות הגופניות, ויסות תגובות חושיות, והבנת הקשר בין התחושות לבין התנהגות הילד. מטרת הממד הזה היא ללמד את הילד כיצד להתמודד בצורה יעילה עם תגובות חושיות מפריעות, לפתח כישורי ויסות עצמי, ולשפר את המודעות שלו לגורמים סביבתיים או גופניים שמשפיעים על הקשב והריכוז שלו.
היתרון המרכזי של שיטת שלושת הממדים הוא השילוב ההוליסטי בין כל תחומי החיים. במקום להתמקד רק בממד אחד של הטיפול (כגון טיפול תרופתי בלבד), הגישה מטפלת בשלושה היבטים מרכזיים במקביל. השילוב הזה מעניק למטופלים כלים רחבים ויכולת להתמודד עם ההפרעה בצורה מקיפה ומעמיקה יותר.
שיטת שלושת הממדים מתאימה במיוחד למי שמעוניין בגישה שאינה מסתמכת אך ורק על טיפול תרופתי אלא מחפש גם אסטרטגיות התמודדות מעשיות ורגשיות.
איך להתמודד עם ADHD אצל ילדים– בת אל חזן
בת אל חזן מטפלת בכירה המתמחה בטיפול בקשת רחבה של בעיות ומצוקות, בין השאר בבעיות קשב וריכוז בקרה ילדים ומבוגרים. בת אל הינה אחת המטפלת הבכירות בישראל בשיטת 3 הממדים וטיפלה כבר במאות מטופלים עם בעיות קשב וריכוז לאורך השנים.
במסגרת הטיפול ישנם מספר שלבים עיקריים, הראשון יהיה לאבחן את שורשי הבעיה, בשלב השני אני הוליך אתכם/ן בדרך לריפוי מלא שלה, באמצעות עבודה תודעתית.
כאקדמאית בתחום מדעי ההתנהגות, התנסיתי לאורך השנים באופן אישי במגוון טיפולים להפרעות קשב וריכוז. הטיפול היחיד שהביא אותי לפריצת דרך ממשית, הוביל לעבודת עומק ולתוצאות לאורך זמן היה הטיפול בשיטת שלושת הממדים.
היום, אחרי ליווי טיפולים מוצלחים למגוון בעיות, אני יודעת מעבר לכל ספק כי הטיפול מרפא ומצליח להביא את המטופלים לחיות חיים מלאי עשייה וצמיחה בכל המישורים. לאורך העשור האחרון טיפלתי בלמעלה מ-500 נשים וילדים.
הנכם מוזמנים ליצור קשר לתיאום פגישה ראשונית בטלפון 054-244-4457